Het scoutingjaar 2016/2017 heeft voor Scouting Oirschot als jaar thema koken.
Realisatie van een hout gestookte oven past dan ook volledig in dit thema.

Het begin van de pizzaoven is gemaakt, het grondwerk is klaar en we zijn uit de grond.
Volgende fase is om de het geheel te vullen met bakstenen en daarop de eerste vloer voor de onderste oven.
Ondertussen is de laatste laag van de fundering gestort, volgende stap is een isolerende laag erop voor de oven.

Div firma's hebben met veel korting of gewoon gratis materialen geleverd of gaan dat leveren.!
Het Scouting team bestaat uit: PP van Griensven, Mark van Dommelen en Mark Verbruggen en veel vrijwilligers!
Veel mensen dragen letterlijk een steentje bij zoals je op het filmpje kan zien.

speciale dank aan Bouwbedrijf J Smits & ZNN

Eerst is de fundering gestort waarna de bak opgemetseld is, die vervolgens met klinkers werd opgevuld (goedkoper als beton ? )
Hierop kwam de eerste betonvloer voor de stookkamer.
Daarop kwam de vloer van speciale stenen en cement van de stookoven
Hierna werden de buitenkant en de stookplaats gemetseld.
De ovendeur is geplaatst en alles wordt opgevuld met hout en zand om een mal te maken voor het dak van de stookoven.
We zitten op stook hoogte de stookplaats is gemaakt, de muren opgetrokken tot ongeveer 1 mtr 40
De oven wordt nu op gemetseld met de resterende vuurvaste specie en stenen.
Vandaag de bovenste oven dicht gemaakt en de zijkant opgemetseld, weer een productieve dag van 7 uur.
De schoorsteen is geplaatst.
De oven is voorzien van een 10 cm dikke isolerende laag.
Bij het opstoken van de oven blijkt hij erg mooi te trekken.
De komende week nog een paar maal opstoken om te drogen.
het dak zit erop, de schoorsteen rookt en de eerste pizza is gebakken!
Ino Heeft als van ouds het elektra werk gedaan, en de bestrating in doorgetrokken.
Mark is bezig met de houtopslag.

De oven is af, zover iets bij scouting af kan zijn...
officiele opening is er niet echt geweest, maar een soort van met St Joris dag (8-4-2017)
Er is op die dag stokbrood, aardbrood en pizza gebakken, de oven bakt super.

Laatste beeld oven,

Update film op 20-03-2017